Publikumsundersøkelse og videre planer for bergenfest
Like etter årets Bergenfest i juni gjennomførte Opplevelsesinstituttet en publikumsundersøkelse på vegne av VISA, en av festivalens nye hovedsamarbeidspartnere i 2022.
Undersøkelsen ble gjennomført ved at det ble plukket ut et tilfeldig utvalg billettkjøpere som fikk tilsendt undersøkelsen på e-post samt at publikum ble invitert til å delta gjennom at spørreundersøkelsen ble kommunisert via festivalens sosiale plattformer.
Oppunder 500 komplette svar dannet bakgrunn for resultatene av undersøkelsen. Takk til alle dere som bidro!
Hovedhensikten med undersøkelsen var å finne ut hva publikum synes om opplevelsen på festivalen samt hvilke kanaler publikum bruker for å finne informasjon om festivalen, måle publikums lojalitet og til slutt måle kjennskap til de samarbeidspartnerne og varemerkene som bidrar på festivalen.
Vi kan med glede konstatere at Bergenfest generelt får veldig gode skussmål og at ingen av parametrene i undersøkelsen faller under 4 (der 5 er beste score). Vi scorer høyt på viktige parametre som «helhetsinntrykk» (4,5), «plassen Bergenhus Festning» (4,6), «stemning & atmosfære på festivalen» (4,6), «innslipp (hvor smidig det var å komme inn)» (4,5) og «funksjonærene/personalet sin fremtreden» (4,5), «artistene» (4,2) og «valuta for pengene» (4),
Det er også gledelig å se at så mange som 95% av de spurte svarer at det er enten «stor sannsynlighet» (68%) eller «til en viss del trolig» (27%) at de vil komme tilbake til Bergenfest som gjester i 2023. Vi scorer også veldig høyt på spørsmål om det er sannsynlig om publikum vil anbefale Bergenfest for sine egne venner.
Undersøkelsen hadde også en fritekstdel der publikum kunne skrive det anbefalinger. Her er det mye god informasjon som vi tar med oss videre i planleggingen av Bergenfest i 2023 og årene som kommer etter det.
I all hovedsak er det forhold vi er veldig klare over selv, men som har sine helt naturlige begrensninger all den tid vi opererer innenfor festningsmurer på et begrenset areal. Likevel er det fint og ikke minst nyttig for oss å få det servert i klartekst: Vi må få flere og bedre toalettfasiliteter, flere og større områder med sitteplasser (helst også under tak), større matområde og artistene som opptrer på de minste scenene (Magic Mirrors og Håkonshallen) burde spilt på større scener med plass til flere publikummere. Svaret vårt er helt klart – ja til alt!
Utfordringen er som allerede nevnt at Bergenhus Festning med sine høye murer gjør at det er begrenset med plass. For at vi skal vokse og få mer plass må vi finne gode løsninger for publikumsflyt over festningsmurene og inn på Koengen.
Ett av spørsmålene vi som festival må stille oss er er om det er det vi vil, altså vokse og bli større? Vi erkjenner at vi må bedre publikumsfasilitetene, det er noe vi kjente på som arrangør også før verden stengte ned tidlig i 2020. De to årene vi ikke har hatt anledning til å arrangere Bergenfest har vært preget av mye usikkerhet og vi kjente ekstra godt på akkurat det da vi endelig kunne åpne portene for publikum igjen i juni i år.
Vi kan forsikre publikum at vi vil gjøre det vi kan for å skape en enda bedre opplevelse av Bergenfest i 2023. Vi gleder oss til å ta i mot festivalpublikum 14. – 17. juni 2023.